Semicentenarul Informaticii Economice
(1965 - 2015)

1. Inceputurile

In iarna anului 1965 s-a hotarat infiintarea unei grupe speciale de studenti care sa urmeze cursurile unei noi sectii a facultatii de Economie Politica, sectie care se numea mecanizarea si automatizarea caculului economic, sectie care in timp avea sa poarte denumirea cunoscuta pana in zilele noastre de Informatica Economica. Prima promotie a noii sectia avea sa absolve cursurile in anul 1969, iar economia romaneasca avea atunci sa primeasca o categorie de specialisti cu foarte buna pregatire economica dar si de informatica, atat de necesari in centrele de aclcul dinn marile intreprinderi, dar si din ministere, iar mai apoi din Centrele teritoriale de calcul,sau de la ICI si din ITC Bucuresti dar si din sucursalele acestuia. Totul a fost o intersectie fericita intre destin, realitate si oameni providentiali care au inteles mersul instoriei. Intr-un ivatamant superior economic in care cartile de economie politica aveau peste 70% citate din Gheorghiu-Dej si Hrusciov, iar cibernetica era considerata o stiinta retrograda, aparitia sectiei de Mecanizare si Automatizare a Calculului Economic era un eveniment incarcat de cutezanta, maretie si progres. Exista momente de rascruce ale istoriei, cand trebuie luate decizii majore si profesorii Manaea Manescu, Marin A. Lupu, Constantin Danciu s-au ridicat la inaltime si au parcurs pasii pe care si azi calca cu smerenie generatii intregi.

2. Perioada de aur

Corespunde perioadei 1967 - 1978, cand planurile de invatamant cu durata de cinci ani, erau proiectate pentru creiarea unui specialist cu pregatire complexa care sa stie economie politica, management, contabilitate, multa matematica si sa stie sa programeze calculatoare electronice dar sa stie sa faca analiza de sistem informational si sa parcurga etapele specifice analizei, proiectarii, realizarii, impolementarii, utilizarii si mentenantei sistemlor informatice. Cursurile de matematica pura se aflau in cel putin trei ani de afcultate, dar tot matematica erau si cursurile de analiza numerica si de cercetari operationale. Prin faptul ca erau invitati cei mai renumiti profesori de la Politehnica din Bucuresti, de la Universitatea Bucuresti dar si de la catedrele de specialitate din Academia de Studii Economice, era asigurata o inalta calitate a prelegerilor care se desfasurau in fata unor studenti admisi prin doua probe de matematica si una de fizica. Selectia studentilor prin concursuri de admitere de inalta clasa, a permis inaltarea stachetei exigentei la un nivel nebanuit de ridicat. Invatamantul superior de informatica economica a beneficiat de toate resursele care sa-l faca deosebit de performant, iar absolventii sau sa fie la un raport de 1:8 la bursa fortei de munca. Multi dintre absolventii facultatii noastre sunt cadre didactice deosebit de apreciate in departamentele din ASE si nu numai. Aproape in fiecare an s-a organozat concursul de Cel mai bun programator , castigat de cei care s-au dovedit in productie specialisti de nadjde.

3. Prabusirea

Parbusirea s-a produs cu viteza fulgerului, cand la o plenara un politruc a luat cuvantul, a adus cateva argumente fortate si rapid s-a produs unirea ciberneticii cu planificarea, rezultand o noua facultate, facultatea de Planificare si Cibernetica Economica, avand durata de patru , ani. S-a modificat admiterea, aliniind-o la probele date in intreaga Academie de Studii Economice. Ponderea disciplinelor de informatica s-a redus sever, in final obtinandu-se o pregatire in principal orientata spre domeniul economic, in care informatica era undeva o anexa trecuta in plan secundar. Numai prin eforturi extraordinare profesorii din subcolectivul de informatica economica a rezistat si au fost continuate traditiile in ceea ce priveste elaborarea de proiecte complexe, realizarea de lucrari de diploma in care informatica era in prim plan. Numarul studentilor pasionati de informatica era mare, dar structura planurilor de invatamant si a programelor analitice nu permitea pe un fond redus de ore un nivel de aprofundare care sa asigure alinierea la cerintele unui invatamant de informatica economica de top. Prabusirea a fost rezultatul victoriei fortelor intunericului, a celor ce nu au inteles si nu vor intelege niciodata mersul istoriei si care intotdeauna vor cauta sa-si conserve privilegiile. Sansa noastra este ca randul lor se subtiaza si vin si momentele de cotitura, numite revolutii care rastoarna orice asa-zisa ordine a lucrurilor pentru a face loc unui nou inceput. Asa a fost in 22 Decembrie 1989, cand toate fortele creatoare au fost descatusate si informatica economica, tinuta nefiresc si fara rost in lanturi din interior mai ales, a pornit pe un nou drum cu darzenie si in forta.

4. Renasterea

Imediat dupa revolutia din 22 decembrie 1989 studentii si profesorii din Facultatea de Planificare si Cibernetica Economica au trecut in forta la restructurarea facultatii, reusindu-se ca din 1990 din toamna sa inceapa noul an universitar in noua structura, fiind reinfiintata facultatea sub titulatura de Facultatea de Cibernetica, Statistica si Informatica Economica, in cadul careia, pentru prima data functiona o sectie numita Informatica Economica. A luat fiinta Catedra de Informatica Economica. La construirea planurilor de invatamant s-a procedat la o documentare temeinica, reusindu-se alinierea reala la exigentele unui invatamant economic de informatica, cu discipline la standardele existente in marile universitati ale lumii. S-a construit pentru prima data graful de precedente al disciplinelor, beneficiind de un corp profesoral tanar si puternic s-a pornit in forta la formarea unui specialist de inalta clasa, care sa corespunda cerintelor economiei de piata, in formare in tara noastra. Invatamantul superior de informatica economica a renascut din propria-i cenusa pentru ca au existat oamenii care au stiut incotro trebuie sa se indrepte acesta, astfel incat dintr-o experienta tragica sa se treaca in forta spre saltul calitativ stiut, asteptat, concret, adevarat si plin de neprevazut. Tot timpul la absolvirea promotiilor sefii de promotie si numai ei, au dus mai departe faima scolii de pe bancile careia au plecat ca specialisti de inalta clasa.

5. Transformarile

Dupa 1990 a urmat o perioada de reala inflorire a invatamantului superior de informatica economica. Planurile de invatamant, continutul disciplinelor si existenta unor laboratoare dotate cu tehnica de calcul de ultima ora, au readus in prim plan absolventul nostru ca specialist foarte cautat pe piata muncii. Au aparut si alte transormari, corespunzatoare trecerii de la cinci ani la un invatamant de patru ani, cu efecte extrem de imprevizibile in planul profunzimii pregatirii de specialitate. Dupa anul 2000 s-a trecut la implementarea invatamantului 3+2+3, ceea ce a schimbat din temelii esenta invatamantului de informatica. Efectele se vor resimti peste multi ani, mai ales in ceea ce priveste capacitatea organizatiilor de a implementa solutii noi si noriginale informatice de ultima generatie, in comparatie cu situatiile in care se preiau si se parametrizeaza solutii cu caracter general. Acum, invatamantul de informatica este intr-o permanenta adaptare pentru a prelua cele mai noi tehnologii IT&C, astfel incat absolventul sectiei de Informatica Economica sa se integreze direct si rapid in productie. Toate transformarile au avut loc pentru a se obtine un invatamant orientat catre studentul ce trebuie sa intre rapid pe piata muncii, fara costuri suplimentare de integrare.

6. Viitorul

Cand se prefigureaza viitorul sectiei de Informatica Economica trebuie gandite laboratoarele in care nu vor mai fi calculatoare legate cu atatea fire, salile de curs si de seminar vor arata altfel, iar modul in care se vor desfasura cursurile si seminariile vor include nenumarate dintre facilitatile mediilor virtuale. Inca se observa ca e-Learning de azi nu dispune de un limbaj al sau asa cum cinematografia are limbaj propriu, ci parca este ceva carpit. Faptul ca in viitor se va lucra cu date, informatii dar preponderent cu cunostinte, nenumarate dintre componentele proceselor de instruire vor capata noi valente. Instruirea, evaluarea si examinarea vor avea cu totul alte componente, punandu-se accent pe creativitate, pe dezvoltarea personalitatii studentului, intrucat trecerea la un invatamant orientat spre inovatie si ceratie, presupune utilizarea de cu totul alte resurse. Organizatiile virtuale si globalizarea vor impinge invatamantul spre inalta performanta. In anul 2025, invatamantul superior de informatica economica va fi cel mai performant, pentru ca este singurul ce contine in el insusi motoarele de dezvoltare interna. Restructurarea fondului de timp atat la nivelul profesorului cat si la nivelul studentului spre a face un loc mai important aspectelor calitative ce se vor regasi in calitatea deosebita a solutiilor date de profesori, de studenti dar mai ales de specialistii care au parasit bancile facultatii, la noile lor locuri de munca.
Sunt indreptatit sa scriu despre toate acestea intrucat am traversat toate etapele, de la lucrul pe aritmometru, la lucrul pe masini mecanografice, mai apoi programand pe calculatoarele electronice CIFA 102, NEAC 1240, IBM 360, IBM 370, Felix C 256, iar in zilele noastre, pe calculatoarele personale compatibile IBM si acum utilizez un iPad.