Rezolvarea careurilor SUDOKU expert 2015

Rezolvarea careurilor SUDOKU

01. Concepte de baza

Multa lume trateaza SUDOKU un joc. Aparent este un joc, pentru ca solutiile problemelor se dau in tramvai, la birou in pauza, intre doua autobuze in statie, mergand pe trotuar, stand la televizor cand este o emisiune jalnica, adica oriunde si oricand, respectant conditiile urmatoare:
- sa ai un ziar sau o revista in care este tiparit un careu SUDOKU
- sa vrei sa incepi a da o solutie
- sa dispui de un creion pentru a scrie
- sa fi avut rabdarea necesara invatarii catorva reguli
- sa existe ambitia lucrului dus cu perseverenta pana la capat
- sa accepti perfectionarea de la un careu la altul.
SUDOKU presupune:
- existenta unui patrat notat A
- includerea in patratul A a noua patrate dispuse cate trei pe cate o linie
B11, B12, B13
B21, B22, B23
B31, B32, B33
- patratele se grupeaza in prima treime pe linie, a doua treime pe linie si a treia treime pe linie
- patratele se grupeaza in prima treime pe coloana, a doua treime pe coloana si a treia treime pe coloana
- operatiile de reacoperire se efectueaza folosind patratele apartinand aceleiasi treimi
- fiecare patrat Bij, este la randul sau impartit in patrate mai mici, cate trei pe linie - patratul A este format din 9 linii A1., A2., A3., A4., A5., A6., A7., A8. si A9.
- patratul A este format din 9 coloane A.1, A.2, A.3, A.4, A.5, A.6, A.7, A.8 si A.9
- cand se solutioneaza un careu, se scriu numai cifrele 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- pe o linie Ai. oricare dintre cifre apare o singura data
- pe o coloana A.j oricare dintre cifre apare o singura data
- intr-un patrat Bij, se scriu numai cifrele 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- intr-un patrat Bij oricare dintre cifre apare o singura data
- rezulta in final un careu format din 81 de pozitii in care se vor inscrie cifrele solutiei SUDOKU.
Careul Ω si careul Φ si careul Ψ sunt corecte pentru ca indeplinesc cerintele enuntate. In careul Π cifra 2 apare de doua ori pe o line, iar in careul Σ cifra 3 apare de trei ori pe o coloana, deci sunt careuri incorecte.
Exista carti de SUDOKU foarte sofisticate, insa toate contin:
- o introducere cu indicatii asupra modului de solutionare, oferind algoritmi
- careuri grupate de niveluri de dificultate
- solutiile corecte
- un bonus de cateva careuri foarte dificile, fara a avea si solutia corecta tiparita.
Sunt careuri astfel construite, incat cifrele creaza senzatia unor jocuri geometrice. Dificultatea lor rezide nu in dispunerea cifrelor, ci in densitatea acestora, gradul de umplere redus creste vizibil dificultatea solutionarii.

02. Completari directe

Daca intr-unul din patratele Bij exista o casuta necompletata, stiind ca o cifra apare o singura data in acel patrat, se va sti cu exactitate care este respectiva cifra si va fi completata cu usurinta.
Daca pe linia Ai. lipseste o cifra, pornind de la faptul ca aparitiile cifrelor sunt unice, se va sti cu rapiditate ce cifra lipseste si ea va fi completata fara mare dificultate.
Daca pe coloana B.j lipseste o cifra, pornind de la faptul ca aparitiile cifrelor pe coloana sunt unice, se va sti cu rapiditate ce cifra lipseste si ea va fi completata fara dificultate, astfel incat coloanei sa nu-i mai lipseasca nimic.
La o analiza mai atenta, careurile difera unele de altele prin gradul de umplere, ceea ce le da gradul de dificultate. Astfel, careurile SUDOKU pentru incepatori au grad de umplere mai mari de 70%, careurile pentru avansati au gradul de umplere cuprins intre 40% si 69%, iar la careurile pentru experti, gradul de umplere este undeva sub 40%, fara a cobora drastic sub acest nivel.
Exista si alte niveluri de dificultate, numerotate cu 1, 2, 3, ..., 10, 11, 12, 13 sau care poarta denumiri mai mult sau mai putin semnificative, careurile cu nivelurile 10, 11 si 12 se regasesc sub denumirea SUDOKU-satanic. Careurile de niveluri 11, 12 si 13 sunt regrupate sub numele de SUDOKU-machiavellic. Fiecare isi alege volumul cu careurile care i se potrivesc si care corespund stadiului de performanta la care a ajuns. Este rezonabil sa se mentina concordanta intre nivelul de dificultate si performanta curenta, pentru a nu se crea frustrari din cauza esecurilor in a da solutii corecte. De regula, incorectitudinea se vede catre final caci apar situatii in care pe o linie sau pe o coloana se repeta cate o cifra. Atunci, este foarte dificil, ca sa nu spun enervant sa se mearga pe fir pentru a vedea unde este eroarea, mai ales atunci cand carticica de SUDOKU mai are foarte multe pagini necompletate. Automat, se trece la urmatorul careu, cel incorect fiind lasat balta, pur si simplu.
Daca unui patrat ii lipseste o singura cifra, cu foarte mare usurinta i se completeaza, intrucat unicitatea cifrelor lui, da solutia imediat.
Daca unei linii ii lipseste o singura cifra, cu foarte mare usurinta i se completeaza, intrucat unicitatea cifrelor lui, da solutia imediat.
Daca unei coloane ii lipseste o singura cifra, cu foarte mare usurinta i se completeaza, intrucat unicitatea cifrelor lui, da solutia imediat.
Daca unui patrat ii lipsesc doua cifre, acestea i se completeaza tinand seama de existenta acelor cifre in vecinatati.
Daca unei linii ii lipsesc doua cifre, acestea i se completeaza tinand seama de existenta acelor cifre in vecinatati.
Daca unei coloane ii lipsesc doua cifre, acestea i se completeaza tinand seama de existenta acelor cifre in vecinatati.

03. Reacoperirile

04. Reacoperirea 1-0

05. Reacoperirea 0-1

06. Reacoperirea 1-1

07. Reacoperirea 2-0

Se considera una dintre treimi. Nu are importanta daca este vorba de treimi organizate pe linii sau este vorba de treimi de pe coloanele careului mare. Se pune problema de a identifica doua reacoperiri pe verticala, astfel incat sa se obtina completarea cu o cifra a unei casute. Se scrie 2-0 pentru ca cifra 2 arata ca este vorba de reacolepriri verticale, iar zero arata ca nu este necesara si o reaqcoperire pe orizontala, pentru a defini exact pozitia unde trebuie inscrisa o cifra. Careurile urmatoare evidentiaza acest mod de a face completari, folosind numai doua reacoperiri verticale. Este necesar ca analizand careul sa fie identificate cele doua cifre identice din aceeasi treime si sa se vada daca prin doua reacoperiri verticale se obtine localizarea pozitiei unde va fi inscrisa corect cifra necesara. experienta va fi aceea care va permite identificarea acestor situatii de completare directa a careurilor, din aproape in aproape.

08. Reacoperirea 2-1

09. Reacoperirea 2-2

10. Reacoperirea 0-2

Se identifica o aceeasi cifra pe doua linii ce apartin la patrate in linie si prin reacoperire se completeaza cifra lipsa din al treilea patrat.
In careul liniile 8 si 9 contin cifra 1. Prin reacoperirea celor doua linii se creaza premisa completarii directe tot cu cifra 1 in patratul C33.

11. Reacoperirea 1-2

12. Solutii careuri initiere

13. Solutii careuri nivel mediu

14. Solutii careuri nivel avansat

15. Solutii careuri experti

La un grad de umplere destul de scazut, solutionarea unui careu presupune:
- identificarea completarilor directe
- stabilirea de continut sigur dara a sti pozitia fiecarei cifre
- efectuarea de corelatii care dau cifra si locul ei
- verificarea permanenta a inscrierii corecte a cifrelor.
Primul careu propus pentru solutionare incepe cu completarea directa, folosind diferite moduri de reacoperire. Dupa efectuarea completarilor directe se procedeaza la repetarea procedeului de reacoperire, incluzand si numerele gasite anterior.

16. Solutii careuri satanic

17. Incheiere

Se va spune ca un careu s-a inchis sau este completat si contine o solutie cu adevarat corecta, daca si numai daca:
- pe fiecare linie exista numai cifre diferite
- pe coloane nicio cifra nu apare de doua ori
- in fiecare patrat Bij exista numai cifre diferite intre ele
- toate casutele sunt completate cu cifre.
Dupa exercitii repetate, exista riscul ac un careu sa nu se inchida si cauzele sunt multiple, dar de fiecare data trebuie:
- sa nu apara doua cifre identice pe linie
- sa nu apara doua cifre identice pe coloana
- sa nu apara doua cifre identice intr-un patrat Bij.
Trebuie mare atentie, pentru ca aceste erori trebuie evitate, intrucat pornind cu ele si construind in continuare folosind rationamente corecte, fundamentul fiind gresit, solutia devine in totalitatea ei gresita.

revenire