Calitatea produselor software nu pică din cer, ci ea este asigurată prin:
- selectarea unei echipe de dezvoltare cu profesionişti adevăraţi, verificaţi şi responsabili,
- folosirea de tehnici şi instrumente cât mai noi, dar după ce s-a făcut instruire,
- existenţa unui management de calitate operaţional,
- definirea de fluxuri foarte clare şi respectarea acestora,
- existenţa de proceduri, metrici şi limite de acceptabilitate.
Să nu creadă nimeni că dacă cineva face rabat de la calitate, va exista un element care compensează în alt punct şi nu se va simţi acel minus uitat undeva în produs. De cele mai multe ori chiar din start se manifestă ca un făcut exact acea carenţă, ceea ce lasă o impresie proastă asupra întregului produs, deşi ea reprezintă sub 5% din ceea ce caracterizează produsul.
Asigurarea calităţii se realizează prin:
- transparenţa lucrului,
- comunicarea între membri echipei,
- disciplina de producţie,
- urmărirea calităţii pas cu pas,
- corectarea erorilor când sunt produse,
- acceptarea realităţii,
- predarea-primirea de componente de calitate,
- respectarea procedurilor,
- executarea operaţiilor cu respectarea standardelor.
Echipa nu trebuie niciodată să procedeze ca nora care bagă gunoiul sub preş pentru a nu-l vedea soacra. Echipa trebuie să asigure acel nivel de transparenţă şi acel mod de comunicare din care să se vadă că trecerea de la o etapă la alta se face numai şi numai dacă totul s-a făcut ca la carte şi componenta îndeplineşte condiţiile de calitate cerute. Aşa ceva se obţine dacă şi numai dacă cei ce execută ştiu meserie şi îşi asumă responsabilitatea de a lucra fără amânări, fără a face rabat de la calitate.
Am văzut mulţi programatori care vorbesc mult şi fac puţin, care amână şi nu fac ceea ce trebuie. Este greşeala managerului de proiect dacă nu-şi curăţă echipa de astfel de personaje, care-l ţin pe loc şi care-l pun în situaţia să facă el însuşii ceea ce respectivii nu fac sau să redistribuie sarcinile la alţii care sunt buni şi eficienţi, în condiţiile în care cei ce nu muncesc vor primi salarii ca şi cum au muncit.
Rezultă cu claritate că asigurarea calităţii este un mod de lucru, un climat pe care managerul de proiect îl instaurează prin modul în care formează echipa şi distribuie sarcinile, căci el trebuie să dispună de talentul de a face aşa ceva foarte bine şi nu la întâmplare.
|