Nu există calitate în sine. Calitatea se manifestă prin intermediul caracteristicilor de calitate.
Un produs software este fiabil sau nu este fiabil.
Un produs software este portabil sau nu este portabil.
Un produs software este integrabil sau nu este integrabil.
Un produs software este mentenabil sau nu este mentenabil.
Un produs software este reutilizabil sau nu este reutilizabil şi tot aşa.
Când se analizează calitatea unui produs software se analizează măsura în care acesta îndeplineşte cerinţele fiecărei caracteristici de calitate. Pentru cei ce se ocupă de calitatea produselor software este important să stabilească:
- definiţia caracteristicii de calitate,
- factorii care o influenţează,
- indicatorii cu care se măsoară,
- căile de creştere,
- corelaţiile cu alte caracteristici.
De la un tip de produs software la alt tip există mari diferenţe în a aprecia importanţa unei caracteristici de calitate. Fiabilitatea software înseamnă ceva atunci când se vorbeşte de un produs software destinat conducerii unui avion aflat în zbor şi cu totul altceva atunci când calculăm stocul optim al unui produs într-un magazin.
Este important să se ştie că fiecare dintre noi vedem acelaşi produs software cu alţi ochi. Pentru unii este importantă calitatea interfeţei, pentru alţii sunt importante datele de intrare necesare, pentru alţii sunt importante rezultatele pe care le oferă, mai ales atunci când acele rezultate trebuie prelucrate în continuare. Ceeaq ce pentru un utilizator înseamnă un produs de foarte bună calitate, pentru un altul înseamnă un produs slab. Eu, de exemplu, analizez un produs software prin numărul de click-uri care mă duc spre informaţia de care am nevoie. Tot ce depăşeşte două click-uri mă determină să conchid că produsul este un gunoi şi-l abandonez.
Toată lumea vrea să se găsească în faţa unui produs software perfect, adică, dacă pe o scară de la zero la unu se măsoară nivelurile caracteristicilor de calitate, înseamnă că produsul software perfect ar trebui să aibă pentru toate caracteristicile de calitate, nivelurile egale cu unu.
Este imposibil să se obţină aşa ceva şi de aceea va trebui să ne mulţumim cu mai puţin căci nici noi nu suntem întruchiparea perfecţiunii şi un pic de realism nu ne strică niciodată.
Eu cred că va trebui:
- să facem o listă scurtă de caracteristici de calitate,
- să ierarhizăm caracteristicile din lista scurtă,
- să asociem coeficienţi de importanţă acelor caracteristici,
- să măsurăm nivelul fiecărei caracteristici din lista scurtă,
- să calculăm un indicator agregat de calitate folosind coeficienţii de importanţă şi nivelurile măsurate ale caracteristicilor de calitate.
Vom avea o imagine rezonabilă asupra produsului, fără a considera că tot ceea ce am făcut este infailibil, deoarece indicatorul agregat are caracter compensatoriu, ceea ce este nasol rău de tot.
Dacă stăpânim bine conceptele, vom face ceea ce este în interesul nostru ca utilizatori sau ca dezvoltatori sau ca investitori sau ca administratori şi ne vom crea momente de fericire dacă alegerea produsului a fost bună sau vom fi nişte frustraţi veşnici, dacă am ales prost produsul software doar din cauză că lista scurtă a caracteristicilor de calitate după care am făcut alegerea a fost defectuos alcătuită.
|