Aici trebuie spus din start că experienţa contează. Dacă aş fi un constructor care am făcut 100 de şcoli pentru clasele I-VIII şi sunt pus să fac graful GANTT pentru cea de-a 101-a şcoală, trebui să fiţi siguri că acel graf este fără greşeală, datorită experienţei acumulate. Dacă aş fi pus să fac un graf GANTT pentru construirea unei şcoli cu clasele I-VIII, dar:
- eu nu sunt de meserie,
- nu am mai construit niciodată aşa ceva,
- nu ştiu ce este un graf GANTT,
- îmi lipseşte documentaţia,
cu siguranţă că voi mâzgăli ceva, dar voi face greşeli elementare precum:
- nu voi include activităţi esenţiale,
- voi pune durate aberante,
- ordinea lucrărilor nu va avea nicio logică,
- voi include activităţi nenecesare,
adică voi face un graf GANTT pe care la o analiză al unui specialist cu experienţă acesta va conchide că eu sunt un ageamiu, penibil, amator, visător, care chiar crede că se pricepe la toate, realitatea fiind cu totul alta.
Calitatea grafului GANTT se vede comparând graful GANTT planificat cu graful GANTT efectiv rezultat după ce proiectl a fost finalizat.
Dacă între cele două grafuri GANTT nu există nicio diferenţă şi indicatorul calculat IG, este cu valoare 1 înseamnă că planificarea s-a suprapus perfect cu realizarea.
Dacă, din contră, IG=0, înseamnă că nimic din ceea ce s-a planificat nu se regăseşte în ceea ce s-a făcut efectiv şi mai rău de atât nu este posibil nici în cele mai negre visuri.
Ca sfat pe care l-aş da oricui, nu trebuie să faceţi chestii pe care nu le-aţi făcut vreodată sau la care nu aţi participat vreodată. Am lucrat la proiecte ca manager, dar nu am făcut acest salt din neant. Am lucrat la multe proiecte ca executant, ca ajutor de manager şi abia când am crezut că sunt în stare să iau un proiect pe care să-l duc cap-coadă m-am înhămat pe poziţia de manager de proiect. La managementul de proiect nu se merge pe ideea că din greşeli se învaţă, căci dacă ai primit un proiect şi nu este de succes, a doua şansă nu mai apare, căci nimeni nu riscă finanţări pentru a obţine în final proiecte eşuate.
|