(Calitate produse software) ©

Despre un produs software spunem simplu: este bun dacă rezolvă problem ape care noi o avem sau nu este bun că nu ne este de folos.
Sunt situaţii în care produsul software rezolvă problema, dar pe noi ca utilizatori ne deranjează interfaţa care ne ia pe căi ocolitoare sau cere date pe care noi le considerăm nenecesare şi conchidem că programul nu este bun.
Când vorbim despre calitatea unui produs software, noi, ca utilizatori suntem interesaţi ca produsul software să fie:
- fiabil, adică să nu ne lase baltă cu prelucrare, iar noi să nu ştim ce să facem,
- portabil, adică să-l rulăm pe computerul sau pe telefonul pe care-l avem, fără a ni se spune că resursele de care dispunem sunt insuficiente, doar pentru că produsul a fost gândit rigid,
- integrabil, adică datele furmizate de produs să fie preluate pe un fişier sau altcumva, pentru a continua prelucrarea cu alte produse, după pofta inimii utilizatorului,
- general, adică să resolve o gamă suficient de mare de variante ale problemei,
- corect, adică să dea soluţia aşteptată a problemei, prin aplicarea algoritmului,
- eficient, adică să dea soluţia într-un timp cât mai scurt şi fără a ni se cere informaţii inutile,
- simplu de folosit, dacă noi am mai lucrat cu produse similare,
- predictibil, în ideea că avem suficiente elemente din care să ne dăm seama cum vor decurge prelucrările,
- sigur, în sensul ca în timpul interacţiunii să nu apară intruşi care să perturbe prelucrarea.
Dacă vrem, măsurăm calitatea prin da şi nu şi luăm un număr N de caracteristici, scriem în dreptul lor zero dacă nu ne convine cum lucrează produsul sau unu dacă am asociat cu DA comportamentul produsului care ne convine. Numărăm de câte ori apare unul şi rezultă K. raportul R=K/N ne dă care este calitatea produsului din punctul nostru de vedere. Dacă R este mai mare decât 0,92 produsul software se consideră a fi foarte bun dacă R este mai mare decât 0,78 şi mai mic decât 0,92 produsul software este considerat bun. Pentru alte valori produsul software devine neinteresant, deciîl respingem cp nu este bun.
Se observă că şi în cazul produselor software ca şi la maşini sau la orice alt produs, fiecare dintre noi are propriul sistem de apreciere şi deci şi de respingere.



                                                                                                                                                                                                    Înapoi