La o primă vedere viteza de răspuns nu prea ar fi caracteristică de calitate, dar dacă un produs software oferă rezultatul în 2 minute şi altul în 10 minute, trebuie apreciat că este mai bun produsul mai rapid. Deci în lloc de viteză de răspuns să zicem că rapiditatea ar fi o caracteristică de calitate.
Sunt discuţii mari legate de ce se înţelege prin viteză de răspuns. După mine, cred că ar trebui să luăm în considerare:
- durata introducerii datelor de către client,
- durata de aşteptare a apariţiei rezultatului,
- durata de afişare a rezultatului,
- durata efectuării de corecţii şi reveniri.
Există posibilitatea de a măsura orice din momentul în care începe interacţiunea clientului cu aplicaţia. Eu aş lua durata necesară din momentul apăsării tastei de lansare în execuţie pentru a obţine rezultatele, până la apariţia rezultatelor, adică acel timp de aşteptare în care clientul nici nu ştie dacă va avea o soluţie sau în final i se va afişa un mesaj stupid.
Dacă dorim să facem o analiză corectă vom construi serii de date în care punem pe o coloană ceva de descriere a volumului de date, pe o altă coloană von pune durata de prelucrare. Vom calcula nişte medii şi dispersii din care se va vedea că durata de prelucrare este influenţată de volumul de date sau nu este influenţată. Vom vedea dacă este o corelaţie între volumul de date şi durata prelucrării. Mie mi se par ceva mai bune programele care au dispersii mici, lucru ce evidenţiază că produsul este foarte stabil indiferent de ceea ce solicită clienţii.
Dacă algoritmii sunt greoi, prelucrările vor dura mult şi produsul nu va fi apreciat.
|