Acum mulţi ani am lucrat cu vreo trei serii de studenţi de la Secţia de Informatică Economică, pe care eu îi consider:
- o colectivitate omogenă ca vârstă şi pregătire,
- o colectivitate reprezentativă ca număr,
- persoane dezinteresate în a furmiza informaţii incorecte,
- perosane care au înţeles exact scopul urmărit de mine.
Le-am cerut acelor tineri să specifice care este intervalul notelor pe care ei consideră necesar pentru a concluziona că un student este bun. La stânga acelui interval studentul nu este considerat a fi bun. La dreapta acelui interval, studentul va fi considerat ca fiind foarte bun.
Am obţinut câteva sute de fişe. Am verificat intervalele. Am eliminat extremele. Am însumat limitele inferioare ale intervalelor date de studenţi şi am obţinut media 7,80. Tot aşa am procedat şi cu limitele superioare ale intervalelor şi am obţinut media 9,20. A rezultat că un student este bun dacă are media cuprinsă în intervalul 7,80 şi 9,20.
Dacă sudentul are o medie mai mare decât 9,20 înseamnă că este un student foarte bun.
Dacă media studentului este mai mcă decât 7,80 înseamnă că el nu este un student bun.
Nu eu am dat notele, nu eu am impus acest interval.
Peste ani am mai repetat şi cu alte grupuri de tineri şi valorile medii obţinute nu au fost foarte diferite, ceea ce mi-a arătat că studenţii ştiu să facă aprecieri valoroase, stabile şi obiective.
Eu am translatat acele valori şi pentru intervalul delimitat de zero şi unuş deci lucrez cu sub-intervalul definit de 0,78 şi 0,92. Tot timpul voi face referire la acest sub-interval pe care eu l-am folosit şi nu am dat greş niciodatăîn activitatea pe acre am desfăşurat-o. aşa cum acceleraţia gravitaţională este g=9,81 tot aşa la mine pentru calitatea software este 0,78 şi în acest fel mi-am simplificat foarte mult existenţa. dacă vreau să fiu ceva mai sofisticat introduc şi pe 0,92 să separ binele de foarte bine.
|