Dacă stăm şi urmărim caracteristicile de calitate şi indicatorii asociaţi, vom vedea că există o mare varietate de indicatori pentru o aceeaşi caracteristică de calitate, ceea ce este foarte bine, că avem de unde alege:
- să depunem un efort rezonabil,
- să asigurăm comparabilitatea rezultatelor,
- să avem dorinţa să reluăm calculele ori de câte ori e nevoie,
- să acţionăm în ideea creşterii calităţii bazat pe măsurători,
- să vedem efectele celor întreprinse de noi.
Eu cred că este bine să luăm indicatori care au valori cuprinse în intervalul închis zero, unu, cu nivelul 1 asociat celui mai înalt nivel al caracteristicii şi cu nivelul 0 asociat lipsei caracteristicii la acel produs software. Dacă valorile indicatorului se apropie de 1 înseamnă că acea caracteristică de calitate are un nivel foarte bun.
Eu cred că este bine să ne definim proceduri simple pentru culegerea de date şi să avem serii de date cu număr suficient de mare de termeni ca rezultatele pe care le obţinem să fie reprezentative. Nu este bine să schimbăm nici procedurile şi nici ipotezele de lucru vizând lungimea seriilor de date.
Eu cred că este bine să ne fixăm la un produs software cu care calculăm indicatorul de calitate folosind seriile de date şi să nu-l schimbăm, căci de la produs la produs apar schimbări în ceea ce priveşte modul de calcul, deci, reducem calitatea procesului de comparare tot schimbând produsul software de calcul a indicatorului.
Eu cred că se impune să stabilim prin experienţa de care dispunem, nişte subintervale în care să considerăm că nivelul de calitate al caracteristicii este nesatisfăcător. Eu lucrez cu 0,78 ca punct critic. Dacă indicatorul arată o valoare mai mici decât 0,78 e nasol, produsul software nu e de calitate. Dacă nivelul indicatorului este mai mare de 0,92 înseamnă că nivelul caracteristicii este foarte bun. Dacă nivelul este mai mare de 0,78 şi mai mic decât 0,92 înseamnă că nivelul de calitate este bun şi ne felicităm, dar nu zgomotos.
Eu cred că dacă respectăm toate aceste cerinţe şi nu aruncăm la gunoi rezultatele pe care le obţinem, chiar le organizăm inteligent, dacă ne ambiţionăm vom face agregări prin construirea de indicatori folosind operatorul de însumare, după pofta inimii, până vom fi mulţumiţi de ceea ce am făcut şi vom aprecia produsul software supus analizei folosind un singur număr, bineînţeles şi el cuprins în intervalul zero, unu, căci indicatorul agregat trebuie construit cu capul nu cu picioarele, pentru a pierde muncă făcută cu trudă, dintr-o eroare sau dintr-o ambiţie bizară.
|