Există nenumărate caracteristici de calitate. Unele sunt mai importante pentru noi, altele sunt mai puţin importante. Eu voi da un exemplu:
- vreau să fac o locomotivă,
- locomotiva are 20.000 de repere,
- fiecare reper are un preţ,
- pun lista reperelor cu preţurile într-un tabel cu două coloane,
- sortez reperele după preţ,
- calculez valoarea tuturor reperelor,
- adun preţurile la primele K repere,
- mă stabilesc la un K pentru care preţul este 95% din total,
- cu siguranţă că mărimea lui K nu depăşeşte 50,
- voi optimiza producţia pentru cele K repere,
- celelalte 20.000-K asigur să fie în stoc în cantităţi foarte mari.
Aşa se face şi în cazul caracteristicilor de calitate software, caracteristici foarte numeroase, căci nu toate sunt la fel de importante pentru clienţi. se vor extrage numai acele caracteristici de calitate pe care le consideră importante clienţii şi acelea vor forma sistemul lor de caracteristici de calitate. Dezvoltatorii au alte sisteme de caracteristici de calitate. Investitorii au şi ei sistemele lor de caracteristici de calitate. Acelaşii lucru se întâmplă şi cu administratorii de aplicaţii informatice.
Ideal este ca intersecţia tuturos istemelor de caracteristici să se suprapună cu toate sistemele, ceea ce ar însemna că clienţii, dezvoltatorii, investitorii şi administratorii sunt la unison. Era un cântec patriotic cu gândim la fel, muncim la fel, iubim la fel etc, etc.
Realitatea este un pic alta, dar trebuie să se realizeze o armonizare, încât între cele patru sisteme de caracteristici de calitate să existe diferenţe minore.
|