TOSCA la Opera Romana

TOSCA trebuia sa fie un eveniment pentru ca in Scarpia era distribuit pentru acea seara Nicolae HERLEA, marele bariton roman. Venea sa cante o soprana de la Cluj. Imi pusesem mari sperante pentru acea seara stiut fiind faptul ca vazusem o mica secventa in filmul DARCLEE cu vocea lui Arta FLORESCU.
Dezamagirea a fost mare cand am vazut ca Floira Tosca era interpretata de o matahala care se revarsa pe toata scena. Ma rog, a cantat saracuta sa-si dea duhul nu alta...
Finalul a fost pe masura. Se stie ca eroina, se urca pe metereze, zice ea ceva si se arunca de acolo in gol. Asa s-a si intamplat, numai ca saracii, baietii care trebuiau sa o prinda, au scapat-o jos. S-a auzit un urlet groaznic. Ea nu a mai aparut sa culeaga aplauzele. Asa s-a terminat acel nefericit episod al mersului meu la opera, caci.

Traviata de la Craiova

Craiova si-a dorit sa aiba tot felul de chestii care sa o faca ceea ce nu este de fapt. Are o biserica numaita Madona Dudu, are un muzeu de care se zice ca proprietarul avea posibilitatea sa-l inveleasca cu galbeni de aur de 24 carate, are teatru national dar are si opera si la opera se juca traviata. Cei de la TVR Cultural, inexplicabil si-au consumat 3 ore intr-o noapte in a da spectacolul de la Craiova, inregistrat bineanteles. Eu am talentu de a ma autoflagela cu mijloace rafinate precum emisiuni tampite la tv., asa cum era: Iarta-ma, Surprize-surprize, Cireasa de pe tort si Show-ul pacatos de la miezul noptii, la care s-a adaugat pe ultima suta de metri acel spectacol preluat de la Craiova.
Persoane de bun simt ar fi lasat decorurile, corul orchestra si ceva cantareti ff secundari si ar fi adus din alte teatre pe cei mai buni pe rolurile importante. dar, ca orice provincial si mai ales, ca niste alteni care se respecta, regizorul si directorul, au purces in a da solutie cu resurse locale. Au gasit o Violeta batrana si rasuflata ca voce, un Alfredo batran si chinuit dar si un Giorgio Germont, bariton de clasa care insa era mult mai tanar ca fiul sau si mult mai bun decat toti la un loc.
Totul a fost greoi, invechit, mai ales ca opera aceasta a fost prezentata tot la TVR Cultural cu mari vedete, sa amintesc numai pe Angela Gheorghiu la debutul ei cel Londonez, unde era si frumoasa si tanara si cu o voce excelenta.
Violeta de Craiova se misca incet, era grasuta si avea gesturi batranesti, iar pieile ii atarnau jenant.
Iubitul, vai mama lui, nadusit si dogit se scremea din toti rarunchii sa fie si el cat de cat prezent, fara a-i reusi mare branza.
Timpul parca nu mai trecea. Desi nu sunt eu al mare cunoscator, totul era atat de groaznic incat ii inteleg pe toti cei care merg cu partiturile sa-i urmareasca pe cantaretii de la Scala, Metropolitan sau de la Opera din Paris si sunt de acord ca le arunca cu oua clocite daca o iau pe aratura.
Am facut suficienta penitenta rabdand acele schelalaituri incat am tot dreptul sa fac vreo zece pacate de nivel mediu pentru ca imi vor fi iertate si daca ma gandesc, mai incap ci cateva pacate mici, la cum a murit de penibil in final Violeta.
Norocul meu este ca se canta in italiana si nu ma apuc acum sa fac o analiza pe text ca ar umple paharul. Oricum, verdi nu a fost in sala, nici Francesco Maria Piave si mi s-a spus ca nicxi Dumas-fiul n-ar fi fost in Craiova cand s-a facut inregistrarea de catre carele TVR Cultural. Mare noroc...
Trebuie verificat daca in noaptea cu pricina au ajuns la camerele de garda ale spitalelor de urgenta mai multe cazuri de infarct, pentru ca in viitor sa nu se reia acea intamplare, caci TVR Cultural are obiceiul reluarilor...

Traviata de la Chisinau

Chisinaul are o viata artistica de exceptie. Asa ca mergand la Conferinta Internationala organizata de Academia de Studii Economice din Moldova, gazdele au avut amabilitatea de a ne oferi un spectacol de opera.
Si ce opera era cea mai nimerita? Traviata, bineanteles. S-a ridicat cortina, a inceput spectacolul. Violeta era o soprana renumita din Republica Moldova. Era frumoasa, o voce foarte buna. Alfredo, Alfredo, vorba lui Violeta cea disperata, cine mi-era Alfredo? Un tenor dintr-o alta republica fosta sovietica, un ins scund si chel si gras, dar cu voce placuta. Dar la ce bun? Se zbuciuma saracutul sa fie si el la inaltimea evenimentului dar Violeta era si foarte buna si foarte frumoasa. Asa ca el ramanea numai cu zbuciumul in gol. Germont era un bariton foarte inalt si slab dar cu voce foarte buna. Asa ca acest trio era cum nu se poate mai bizar. Unii erau foarte foarte si altul era, vai, steaua lui...
Asa ca tot spectacolul in loc sa vad frumustea operei faceam tot felul de analize, care mai de care ciudate.