Cleopatra STRATAN - o micuta vedeta

Fotografia aceea cu micutul George Enescu tinand in manute o vioara, urmareste pe oricine doreste sa inteleaga destinele fragedelor talente
Candva, Robertino Loretti, cu glasul lui de copil a incantat generatii prin interpretarea cantonetelor, dintre care MAMA, a sfasiat inimile multor generatii.
Dupa ani si ani, intr- frumoasa zi de septembrie, fara a fi implinit patru ani, un fenomen muzical, demn de cartea recordurilor, s-a produs in public, cu 28 de melodii cantate LIVE.
Orice vedeta de doi lei ar muri de invidie sa afle ca o copilita facee ceea ce pentru ea ca produs de studio numai un CD mai poate face sau mai precis salva.
Copila, pe numele ei Cleopatra, probabil cu nume de scena CLEO, a facut dovada urmatoarelor calitati:
- talent, dovedit prin modul de a interpreta, de a intelege semnificatia mesajului si mai ales de a transmite ceva din adancul fiintei sale;
- frazare, dovedita prin modul in care s stiut sa intoarca fraza, sa continue ideea pe versul urmator;
- prezenta scenica, prin modul in care stie sa umple spatiul imens al scenei si prin pozitionare in raport cu acompaniamentul; - dictie, care a permis sa se inteleaga toate versurile, sa se vada clar intelesurile, chiar daca textele au complexitate si incarcatura care se adreseaza unor varste cu mult mai mari decat celor trei ani si un pic;
- ritm, observat de la distanta prin modul in care adapteaza textul liniei melodice;
- spontaneitate, dovedita de raspunsurile care prelungesc textele din care se vede deja ca aceasta copila stapaneste foarte bine vorba cu talc;
- intelepciune, prin adancimeaq si prin cat de scurte sunt zicerile ei si mai ales atunci cand ridica din umeri, ca semn ca este copil, iar maturii au uitat acest lucru:
- gingasie prin zambet si privire care spun totul despre dorinta de a bucura si nimicaltceva, pe cei mari;
- modestie generata de varsta si mai ales de efortul pe care l-a facut pentru a ajunge aici, adica sa imprime si sa se produca pe scena:
- curaj pe care numai varsta frageda il innobileaza, stiut fiind faptul ca necrutatoara critica este o ghilotina fara a tine seama de nimic, deci fara a tine seama de varsta daca nu exista mesaj, talent, traire si mai ales ureche muzicala:
- frumusete, pentru ca un copil este frumos in sine, pentru ca este copil, pentru ca are ochii mari si curati, zambet sincer si capsorul numai lumina.
Rar se intampla sa cautam un anume CD.
Acesta, Lavarsta de trei ani CLEOPATRA STRATAN este un disc asteptat.
Discul are 12 cantece.
GHITA este un slagar si toate posturile l-au preluat. NU este exclus ca la Festivalul de la Mamaia de anul viitor sa vedem marele premiu plecand spre un prichidel de fetita cu numele CLEO
spre invidia multor vedetute care cred despre ele mult mai mult decat sunt.
Versuri elaborate, care contin rime chiar in interior
Haihuta sta in cui
afata soare nu-i

dar si cuvinte din dialectul modovenesc unde
Vreu dar nu stiu ce vreu
dar si forme mai localizate de exprimare
Eu te rog nu ma'nerva.
Ceea ce face ca artista sa convinga si mai mult ca dispune de resurse pentru evidentierea unui mod de a prelungi textul, este modul in care sunt rostite versurile:
Ghita, arata ti o fata care,
Sa te iubeasca asa de tare.

Linia melodica este simpla, textul este de asemenea simplu, tocmai bun pentru a fi rostit de un copil de trei ani spre patru.

CUTU
este un cantec simplu care se poate canta usor. Ceea ce impresioneaza este dispunerea a doi eroi, cainele si pisica, cu pozitii antagonice, fata de care eroina nutreste sentimente frumoase, dar care, hotart lucru sunt indreptate spre cel mic si fragil, chiar daca in realitate este siret.
Prin versurile:
I-am promis ca o sa-i cumpar
Un catel. Dar mut.

Se clarifica ordinea lucrurilor. Autorul versurilor a inteles foarte bine care este ordinea lucrurilor in mintea unui copil, care este universul copilului.
TE-AM INTALNIT Este un cantec simplu, cu versuri si mai simple, usor de retinut pentru mintea unui copil.
Daca s-ar imperechea altfel versurile, lucrurile se simplifica si mai mult.
Te-am intalnit
Erai grabit
.............
Da, eu agale
Da, eu la vale
...............
Poate sa-i steie
Numai sa vreie
................
Acata oara
Dar nimeni, nimeni nu coboara.
......................
Cantecdul trebuie ascultat pentru a vedea cum interpreta gaseste sensuri noi unor expresii comune, fara relevanta in afara contextului pe care ea il creeaza.

SANSA Este un cantec cu un mesaj complex, elaborat, cu mesaj clar intre alegerea de a fi bun sau destinule de a fi rau, pedeapsa e unica dar suprema
NOAPTE BUNA
este cantecul care iltransporta pe omul matur intr-o lume in care si jucariilor li se spun povesti.
Este vorba de reluarea unui ciclu, de la o zi la alta, fiecare inceput pentru eroii povestilor este si o continuare a evolutiei de la prunc spre copil apoi spre adolescent si tot mai departe.
Cantareata isi da seama ca cei mari nu vad lumea cu aceiasi ochi pe care o descifreaza copiii, iar versurile:
Fiecare jucarie-n
Universul ei intreg
Are suflet si e vie.
Numai cei maturi nu inteleg.

Este un mod de a pune punctul pe i intr-o relatie neclara si uneori impusa de cei mari.
SURPRIZE
este cantecul in care revine Ghita.
dar ma duc sa-l cert pe Ghita.
Stie Ghita pentru ce.

Cantecul are strofe de 4 si 5 versuri care alterneza favorizand ritmuri interioare intregului de mers artistic pe care cantareata a stiut sa le gestioneze cu talent.
NUMAR PAN'LA UNU este un cantec vioi si care duce spre un tip de muzica in care dansul viu si strigatura fac buna casa.
Hop sa,la-la...
Daca ma-ntelegi, da' daca nu, nu te-trista...

Versurile de lungimi diferite sunt manusa pentru muzica ritmata.

MAMA este un cantec trist, cu o lacrima care asfinte, destul de dificil de adus spre un copil de nici patru anisori...

DE CE? Este cantecul marilor intrebari dintre care una este de rezistenta: De ce ne trebuie doi ani pentr'a'nvata de la parinti
Cum se vorbeste.
Iar cincizeci sa tinem limba intre dinti.
De ce? De ce?

ZUZU este cantecul unei buburuse si a unui buburuz in contextul in care aflam inainte lucruri inainte de a se intampla daca
Noi stam cu fata-n monitor
Zuzu este raspunsul afirmativ pe care il da buburuzul femelei sale ca are resurse s-o mai amuze. Este limba buburezeasca.
OARE CAT? este cantecul copilului cu o relatie buna cu parintele sau. Tata nu cearta, tata nu bate, tata este intelegator.
PASAREA PISTRUIE este un cantec cu talc, pe care artista stie sa-l duca pana la capat, lasand intreg textul dificil, care necesita o anumita respiratie, dar nealterand mesajul pin faptul ca versul necesita o abordare complexa.
Tresare frunza, tacerea se ascunde
este in vers demn de un poet de geniu.

GHITA - videoclip prezinta copila carand un geamantan rosu, care scoate in evidenta mai mult forfota unui mare oras.
Interpreta isi poarta intrebarile si reflectiile intr-o lume pestrita, gata - gata sa treaca de la miscare, la repaus, de la tristete la bucurie si de la liniste, la zgomotul in care se pierd toate gandurile.
O chestiune este neclara prin versurile:
De ce pe tata il aud cantand precum ca bea non-stop
Dar niciodata nu l-amvazut ca bea si el macar un strop.
De ce? De ce?

De regula, numai trairile proprii duc spre sinceritate. Probabil acum lucrurile s-au schimbat si inchipuirile tin loc de experienta, de viata si de transfigurare.
Evolutia viitoare este importanta si trebuie vazut ce se va intampla cand micuta CLEO, tot mica fiind i se vor vinde miloane de CD-uri?
Se rememoreaza discursurile celor de la o trupa defuncta facute dupa ce iau naucit succesul din care rezulta ca nu au plecat spre succes de la Bucuresti.
Asa este viata si va fi repetata oare intrebarea:
De ce? De ce?
Oricum, CLEO este este un fenomen.
Este deja un nume.
Este o diva.


* * *



Iata ca de atunci, Cleopatra a crescut si cu un management bun din partea artistului Pavel Stratan, tatal ei, a reusit sa evolueze spre disperarea celor care au vazut orice, numai o dinamica de nota 10, nu.
Micuta are acum o papusa, numita tot Cleopatra, lansata pe 19 iulie 2008 si cu acest prilej, artista a dat autografe. Ea merge sigur.
Pacat ca societatea artistica nu tine ritmul cu potentialul ei.
Cleopatrei trebuia sa i se scrie cantece.
Compozitorii dorm.
Cleopatra trebuia sa joace pana acum in cateva filme.
Regizorii fac filme pestilentiale.
Shirley Tample era deja celebra la varsta ei prin filmele in care a jucat.
Multe trebuiau sa se intample dar suntem prea mocaiti, dormim pe noi si timpul trece, iar filonul de aur care este Cleopatra trece la o alta varsta, cu alte intelesuri.
A propos, unde este corul de femele bocitoare care o vedeau intr-o crunta exploatare pe micuta si chiar se gandeau sa solicite autoritatea pentru protectia copiilor, care autoritate nu vede cum se vand copiii sub nasul ei, dispar copiii sub nasul ei, sunt violentati copiii tot sub nasul ei.
O, ea trebuia in opinia damelor sa se preocupe ca nu cumva sa fie exploatata micuta, desi sunt mii de copii care sapa santuri, sunt trimisi la cersit si nimeni nu se sinchiseste.
Cum trebuie sa sune capetele acelor dame? Ce ecou trebuie sa aiba miscarea creierelor in acele cranii?
Nu avem puterea de a raspunde la aceste intrebari intrucat legile fizicii sunt prea precise si raspunsurile se stiu deja.

completat azi 29iulie 2008